woensdag 30 september 2015

Het ging gisteren, bij de stadse presentatie van De eeuwige Veenkoloniaal in Boekhandel Godert Walter, alweer over mijn chocoladetaart. Een van de vrouwen uit het publiek wilde graag het recept. Bij deze.

Men neme: een taartbodem (zo’n ding voor een vruchtentaart die in elke supermarkt ergens onderin de schappen ligt). Onderstaande hoeveelheid is overigens genoeg voor twee, dus koop gelijk twee bodems.

150 gram boter

150 gram pure chocolade

4 eieren

200 g fijne tafelsuiker

Drie eetlepels siroop (ik gebruik gewoon die voor de pannenkoeken; wij hebben zo’n dichte donkergele fles met oranje dop)

Drie volle eetlepels crème fraiche

In een steelpannetje laat je op een heel zacht vuur boter en chocola al roerende tegelijk smelten. In een andere kom mix je eieren, suiker, crème fraiche en siroop. Als boter en chocola een mooi egale massa vormen mieter je dat door het eiker en suikermengsel. Goed roeren en dan verdeel je het over de taartbodems.

Tip: zet de taartbodems eerst op de bakplaat alvorens de vulling er in te gieten, als je de bodem wilt verplaatsen met vulling scheurt hij.
De taart, of twee taarten vervolgens 40-45 minuten in een voorverwarmde oven van 150 graden en klaar is Kees.

Het recept is overigens van Jamie Oliver, dus hem komen alle credits toe. Eet ze en ik hoor wel of het smaakte of niet.

1 opmerking:

  1. Het ging over wel meer dan alleen chocoladetaart. Het was een ontspannen boekpresentatie waar genoeg te lachen viel. Ik schreef er over. Maar dat gaat natuurlijk weer over mij...

    BeantwoordenVerwijderen