dinsdag 18 maart 2014

Voorbij de Watertoren (10) - Adam zoekt Big Bang

De twee programma’s waartussen ik zondagavond schakelde hadden niks en ook weer alles met elkaar te maken: Adam Zkt. Eva en Cosmos. Met verbazing keek ik van het een naar het ander en weer terug en gaandeweg begreep ik van beide minder en minder.

Een jonge vrouw komt op een vlotje aan bij een eiland. Ze doet haar sarong af en zwemt naakt naar het strand. Daar staat een jongeman. Ook naakt. Neuken, denk je dan, ja, laten we meteen maar benoemen waar dit soort programma’s om draait, maar dat had ik gedacht, want niet veel later komt er een tweede vrouw bij. Oftewel: reality-tv. Zet twee mensen bij elkaar en ze doen iets samen, vraag een derde en er is gedoe.

De man op National Geographic Channel was, afgaand op zijn haar en snor, in een vorig leven de bad guy in series als Starsky & Hutch en Kojak, vindt de kleding uit die tijd nog steeds moeten kunnen en toonde de geschiedenis van het universum. Althans, dat wat we weten, want dat is beperkt. Heeft te maken met hoever we kunnen kijken. Mogelijk is ons universum, wiens afmetingen al ongelooflijk zijn, onderdeel van een multiversum.

Dan ben ik weg en met mij waarschijnlijk velen en om het voor ons aardlingen begrijpelijk te maken hadden de programmamakers de 13,8 miljard jaar ontstaansgeschiedenis van het heelal in een jaar gestopt. Wat ik me altijd afvraag is waarom het geen 13,7 is, of 13,9. Of zeg gewoon 14. In dit geval is het verschil voor mij verwaarloosbaar.

Maar goed, wat we weten is dat het begon met een Big Bang en dat is dat er niks was, of ja, toch, 1 atoom en dat is ontploft en in die al bijna 14 miljard durende ontploffing zitten wij. Ik denk dan ook altijd: waar komt die ene atoom dan vandaan? Wie heeft dat verzonnen? Alles heeft een begin en daar gaat ook een begin aan vooraf en daarvoor weer een ander begin. Je moet het echter hoe dan ook regisseren, want uit niets kan niet iets ontstaan. Daar kom je dus nooit uit, zodat ik niet anders kan concluderen dan dat het hele universum, onze hele wereld, onmogelijk is.

Het blijft echter een fascinerend verhaal en in die 365 dagen x 24 uur x 3600 seconden komt de mensheid in pak hem beet de laatste 14 seconden om de hoek. Dan gaat het snel, want de mens is een slim wezen en in onze huidige, leefbare planeet, komt alles samen. De natuurlijke grondstoffen die miljoen jaren hebben liggen rijpen, de atmosfeer waarin wij kunnen leven en de natuur die evolueerde tot wat het nu is, terwijl het hersenvolume in allerlei levensvormen beetje bij beetje groeide tot het formaat wat we nu hebben.

Het is ondertussen nog niet tot neuken gekomen en wellicht om dat te bespoedigen bedenkt de eerste vrouw iets om te testen of die man op dat vlak en op andere vlakken (een relatie!) iets voor haar kan betekenen: kickboksen. Die man denkt en dat zegt ie ook: ik vind het lastig om een vrouw te slaan. Dus slaat ie heel voorzichtig.

Ik denk: logisch, je kunt geen vrouw slaan, maar zij zegt: hij slaat niet door, dus hij heeft geen doorzettingsvermogen. De ontstaansgeschiedenis van ons universum vond ik gemakkelijker te begrijpen. De vrouw leek me niet heel dom, maar als je aan zo'n programma meewerkt is er waarschijnlijk wel wat mis.

De slaap viel zondag moeilijk te vatten. Dat kwam niet door de gedachte aan die twee naakte vrouwen, dat had te maken met een kwestie waar ik mee worstelde. Als na 13,8 miljard jaar waarin onze aardbol is geworden tot wat ie nu is en we als mens in die laatste seconden ons best hebben gedaan er iets van te maken, door een beschaving op te bouwen, met comfortabele en stevige huizen (behalve in Groningen dan), goed eten en schoon drinkwater, waarin we communiceren via taal en schrift, gebruikmakend van onvoorstelbare technieken en Adam Zkt. Eva is de jongste hit, dan wil ik wel een nieuwe Big Bang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten