woensdag 31 december 2014

Voorbij de Watertoren (41) - Gourmet op de laatste dag


Eerste bedrijf

,,Wacht even, jongens, wachten, wacht-ev-en-op-pa-pa, wacht nou even mensen. Geen paniek. Ik pak dat gourmetstel. Kan iemand dat Monopoly-spel even opruimen? En van wie is die onderbroek die hier op tafel ligt? Nee, nee, nog geen vlees neerzetten. Straks likt die kat er aan en dan kunnen we het weggooien. Pak maar alvast de borden.’’

,,Waar staan die?’’

,,Keukenkastje misschien? Waar ze al honderd jaar staan?’’

,,O ja. Mag de stekker er al in?’’

,,Nee, want eerst moeten de sausjes en zo op tafel. Heb jij stokbrood gesneden?’’

,,Nee.’’

,,Waarom niet?’’

,,Het was al gesneden.’’

,,Oh.’’

,,Ja, goed hé, je vrouwtje denkt nog wel eens ergens om.’’

,,Mannen, nu even die televisie uit. Die staat de godganse dag aan. Het is nu een keer klaar. We gaan zo aan tafel. Kan iemand het bestek even op tafel leggen? Borden? En sauzen? Moet die wijn nog chambreren?’’

,,Ah nee, joh, die tikken we zo achterover.''

,,Papa, hebben we ook ei? Ik wil een gebakken eitje.’’

,,Wee-heet ik niet. Even met mama overleggen. We hebben genoeg hapjederij en zo. Willen jullie ook komkommer?’’

,,Nee.’’

,,Is gezond. Heb je in ieder geval wat groente binnen. Reyer, Reyer, REYER! Stop met die voetbal hier. Dat heb ik nu honderd keer gezegd.’’

,,Pap wil je met me voetballen?’’

,,Volgens mij ben ik bezig. Of zie je dat niet?’’

,,Na het eten?’’

,,Nou, dat wordt een beetje laat.’’

,,Ga toch even met die jongen naar buiten. Jij zegt altijd nee. Ja, papa gaat straks wel met je voetballen. Na het eten.’’

,,Godverdomme, hoezo gaat pappa voetballen? Dat beslis jij niet. Het is zeven uur. Als we klaar zijn is het half negen. Dan ben ik moe. Kan dat morgen niet?’’

,,Je moet niet zo vloeken.''

,,Je had het beloofd.’’

,,Ik heb helemaal niks beloofd. Jongens, papa heeft het druk. Papa vliegt van hot naar her en is blij dat ie thuis even niks hoeft. Het kan toch niet zo zijn dat als jullie eens niet gamen dat wij jullie dan moeten gaan bezighouden. Kunnen jullie je zelf niet vermaken? Zoals normale kinderen? Ga naar de speeltuin. Daar zijn vast wel vriendjes.’’

,,Nee.’’

,,Hoezo nee? Iedereen speelt buiten, behalve jullie. Hunter zet jij de gourmet aan. Hunter. Hunter, HUNTER, waar zit je?’’

,,OP DE WEE-CEE!’’

,,MOET JE POEPEN?’’

,,JA.’’

,,Lekker dan. Duurt weer uren. Heeft ie de iPad mee?’’

,,Weet ik niet.’’

,,HUNTER HEB JE DE IPAD MEE?’’

,,NEE-HEE.’’

,,Hij liegt. Kan ik aan zijn stem horen. Hij neemt dat ding steeds mee naar de plee.’’

,,Wat moet ik er aan doen? De deur intrappen?’’

,,We beginnen gewoon. HUNTER, WE BEGINNEN.’’

,,YO. KOM ER AAN!’’
 

Tweede bedrijf


,,Au! Godverdomme! REYER!’’

,,Wat is er nu weer?’’

,,Hij gooit die kip er keihard op. Dat spettert in mijn oog! Dat doet hartstikke zeer! Dat fokking kutjoch!’’

,,Jongens, jongens, kijk dan ook uit. Reyer je moet voorzichtig zijn.’’

,,Dat doe ik toch niet expres?’’

,,Nee, dat weten we wel. Maar daarom willen we eigenlijk niet dat jullie samen aan een kant van de tafel zitten. Dat gaan we ook even anders doen nu. Papa gaat aan die kant, mama aan die kant. Gaat het Hunter?’’

,,Nee. Dat doet fokking zeer. Door die domme lul. Wat is het ook een mongool.’’

,,Niet doen, niet zo tegen je kleine broertje praten. Herman loop jij even met hem mee? Wat is er Reyer, je hoeft niet te huilen, jij kon er ook niks aan doen…’’

,,Doe er anders tandpasta op. Tegen de brand.’’

,,Au-au-au-au, dat doet nog zeerder. Godverdomme. Niet normaal. Die fokking kut-Reyer!’’

,,Hunter, niet die woorden gebruiken. Reyer doet het niet expres.’’

,,Waarom mag ik die woorden niet zeggen. Papa vloekt toch ook?’’

,,Ja jongens, als papa in de sloot spring, springen jullie ook niet. Ik ben veertig jaar ouder, come on. Is er nog wijn?’’

,,Ik zou nog meer drinken als ik jou was.’’

,,Lekker dan. Het ligt ook altijd aan mij. Ik word hier niet goed van. Hohoho mensen, niet te veel boter jongens, anders spet dat nog meer. We hebben net gezien hoe dat mis kan gaan. Niet met die vorken op de plaat krassen. Anders kunnen we dat ding straks in de Weser gooien.’’

,,Wie wil er nog een hamburger?’’

,,Is geen hamburger, is een soort gehaktschijf. Lust ik niet.’’

,,Ik ook niet.’’

,,Ik ook niet.’’

,,Bewaren we voor morgen.’’

,,Dan lust ik het ook niet.’’

,,Niet knoeien, wacht, wacht, wacht-e-ven. WACHT NOU!!! Godsamme, wat een zooitje weer. Papa schept die ei wel even op. Da’s een beetje moeilijk. Nu ligt het over de hele tafel, pak maar een doekje.’’

,,Waar ligt die?’’

,,Waar ze anders liggen. Wat dacht je van het keukenkastje?’’

,,O ja. Papa wil jij dat even pakken?’’

 

Derde bedrijf


,,Mag ik van tafel?’’

,,Nee.’’

,,Hoezo niet?’’

,,Wij zijn nog druk aan het eten.’’

,,Maar ik zit vol.’’

,,Ik ook.’’

,,Hoeven jullie geen toetje?’’

,,Nee.’’

,,Zeker weten? Er is ook ijs.’’

,,Ok. Doe dan maar.’’

,,Dan moet je even wachten.’’

,,Mogen we televisie kijken?’’

,,Wat zeg ik net? Nog even wachten jongens. We zitten hier gezellig. Hoe voelt je oog nu?’’

,,Nog steeds zeer. Mogen we nu?’’

,,Waarom zo’n haast? We gourmetten anders nooit. ’t Is zo gezellig. De kaarsjes branden, kijk om je heen. Het oude jaar is bijna voorbij. Straks gaan we knallen.’’

,,Mogen we NU televisie kijken?’’

,,Als het maar niet Enzo Knol is. Die hoor ik nu ’s ochtends en ’s avonds. Daar ben ik een beetje klaar mee. Die filmpjes gaat nog, maar niet alstie aan het gamen is. In ieder geval niet die Minecraft-shit. Ook niet van die andere halve garen. Die ene hele rare die steeds zo zit te schreeuwen. Er is iets met die jongens. ADHD in het kwadraat. Die zijn echt niet goed bij hun hoofd. Ik snap niet wat jullie daar aan vinden.’’

,,Is gewoon grappig? Mogen we?’’

,,Ja hoor, toe dan maar. Jij nog een wijntje? Hé, is die fles nu alweer leeg?’’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten