donderdag 22 mei 2014

Voorbij de Watertoren (18) - De zin van het leven voor een kikkervisje


Ik kijk naar een kikkervisje. Hij, of zij, zwemt met trillend staartje van links naar rechts en van rechts naar links. Het beestje wil meer, vermoed ik, maar dat kan niet. De waterbak houdt daar op. Ik ben benieuwd of ie nu in de war is. Dat er ‘WTF’ door zijn hoofd schiet: ‘Wat is hier aan de hand mensen? #dtv

Ik neem een slokje wijn, steek een plak worst in mijn mond en kijk weer naar de kikkervisjes. Tientallen, nee, honderdtallen zwemmen van voor naar achter, van links naar rechts, langs het glas. Als ze smartphoontjes hadden, zouden er honderden berichtjes uitgewisseld worden: we kunnen geen kant op. #fail #kutregering.

Mijn zoons wilden een waterbak met kikkervisjes op de tafel buiten. Dat mocht van mijn vrouw: ‘Liever dat ze daar naar kijken dan naar een beeldscherm.’

Zit wat in, maar een waterbak beschermt kikkervisjes tegen natuurlijke vijanden.

Honderden kikkers

 
‘Dat worden honderden kikkers’, riep ik uit, ‘wat moeten we met honderden kikkers in de vijver? Die gaan elke nacht keihard liggen kwaken en keihard met elkaar neuken.’

Aangezien het niet mijn eerste slok wijn van die middag is denk ik na over de zin van het leven in het algemeen en van kikkervisjes in het bijzonder, want die paar honderd bolletjes waren eerst met dubbel zoveel. Waar is de rest? #dtv

Er zat echt vijverwater in, met miljarden organismen die ze konden eten. Mijn zoons hadden er ook stukjes brood bij gedaan, dus voer genoeg. Het kon niet anders of de helft was opgegeten door andere kikkervisjes. Of leeggezogen door een larve die daartoe was uitgerust. #ikkandat

Wat heb je aan het leven als dat nog geen week duurt? Eén kans van een op een miljard om geboren te worden en dat lukt dan, maar je ziet drie keer de zon opkomen en dat was het. Weg kans. #lekkerdan

Twee plakjes worst

 
Terwijl ik twee plakjes worst tegelijk in de mond stop en nog eens inschenk, mompel ik ‘tja, wat zullen we er van zeggen mensen’ en denk aan de evolutietheorie. Het zal best dat het zo geregeld is, voor de soort en zo, dat die in stand blijft, maar wat koop je ervoor als jij net de lul bent? #weerslechtgeregelddus

Dat je wat gammelder in elkaar zit dan je soortgenoten wil niet zeggen dat je er niks van had willen maken. Kunnen maken. Ook al is het beter dat jij vanwege manke genen geen deel neemt aan de voortplanting, je kunt best je steentje bijdragen aan de samenleving. Al is die samenleving een bak troebel water.

Naast de waterbak ligt de krant waarin staat dat Philip Roth zich uit het openbare leven terugtrekt. Afgaand op wat ik van hem weet heeft hij er kunnen uithalen wat er in zat. Waarom hij wel en een kikkervisje niet? #nieteerlijk

Het oeuvre van Roth

 
Als je van literatuur houdt zal het leven zonder het oeuvre van Roth minder leuk zijn, dus in die zin heeft de man betekenis, maar ik geloof niet dat er in Slochteren iemand een minuut minder om zou slapen als de schrijver een week na zijn geboorte was leeggezogen door een larve.

Wij, wij mensen, maken elkaar wijs dat we rechten hebben. Dat is zelfs vastgelegd, onder meer in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. #evrm

Een kikkervisje zit even genieus in elkaar als de mens, toch is de kans groot dat hij of zij binnen twee weken naar de bodem zakt en dus koop je niks voor recht op een veilige woonomgeving, al is dat vastgelegd in het Europees Verdrag van de Rechten van het Kikkervisje. #evrk

Alles is waardeloos

 
Alles van waarde is weerloos. Alles van niet-waarde is weerloos. Alles is waardeloos. De zin van het leven mensen, is een waanidee. Ook voor mij. In de lange geschiedenis van de wereld, de aarde, ben ik een kikkervisje. Een van de vele triljarden wezens die eens geboren werden en dood gingen. #tisnietanders

Ik schenk de fles leeg, proost tegen de kikkervisjes die (nog) leven en glimlach weer om de reactie van mijn vrouw nadat ik hardop dagdroomde over het feit dat het zomaar kon zijn dat er wellicht, ooit, wie weet, in Slochteren een straat naar mij vernoemd zou worden: ,,In ieder geval een grafsteen.’’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten