Ik zette me schrap, want als je over het geloof schrijft
krijg je doorgaans de wind van voren. Of je hebt er niks van begrepen of je
hebt mensen diep gekwetst (‘waarom doet u dat toch?’). De discussie die ik graag
wil komt er nooit, omdat de andere kant met de voeten in gewijd beton staat.
‘t Is biezonder geskreven.’
Ik wist niet of dat positief of negatief was, maar ik legde
uit dat de opdracht van het Dagblad van het Noorden was om het lijdensverhaal eens
op te schrijven. Er kwam een bijlage over The Passion en de redactie vermoedde
dat veel lezers wel Jan Dulles kenden, maar niet waar die musical eigenlijk
over ging.
‘Hoeveel woorden?’
‘Hou het op 550.’
‘Godver.’
Onmogelijke opdracht
Een onmogelijke opdracht. Je kunt niet over Jezus schrijven,
zonder de Bijbel in vogelvlucht te doorlopen. Daarbij, het mocht met een
kwinkslag, maar ze wilden graag alle abonnee’s binnenboord houden. De vraag
werd gesteld door twee charmante redactrices en de beloning was een fles
whisky, dus zegde ik toe.
De Friese meneer concludeerde dat ik mijn klassieken kende (Wikipedia)
en stelde toch de voor de hand liggende vraag:‘Kelooft u?’
‘Nee.’
‘Mag ik vragen waarom net?’
Net als gelovigen vastlopen (‘Je moet gewoon geloven’) als
je doorvraagt, bleef ik het antwoord schuldig. Behalve dat ik een rationeel
mens ben en het scheppingsverhaal in mijn ogen technisch onmogelijk is. Al bij
Genesis loop ik vast. God schiep hemel en aarde, maar waar komt God vandaan?
Die is er niet zomaar. Hetzelfde geldt overigens voor de wetenschappelijke variant:
de Oerknal. Ook dat klopt niet.
De Bijbel herlezen
Ik voegde er aan toe dat ik wel geboeid was geraakt en
overwoog de Bijbel te herlezen. Dat meende ik. De vertellingen uit het Oude en
Nieuwe Testament klonken vertrouwd en dat was niet zo gek. Tot mijn achttiende
ging ik naar de kerk en al zat ik een uur lang mijn voetbalcarrière te
analyseren, je ving af en toe wat op. Daarbij kon je aan die psalm of dat gebed
bepalen hoe lang de dienst nog duurde. Het was behoudens de preek elke week
hetzelfde.
Dat is uiteraard een deel van de fun, samen je geloof
belijden, de stad-Groningse dichter Kees van der Hoef schreef: ‘De kracht van
de herhaling is die van een spastische paling’ en elke reclamegoeroe zal beamen
dat je de boodschap er in moet rammen, maar ik stel me voor dat een beetje manager
al lang had ingegrepen.
‘Dus meneer Pastoor, even kort door de bocht: dit doen jullie
elke week?’
‘Ja.’
‘Hm. Ik zeg: inhaalslag, ik zeg: convenience, ik zeg:
kwaliteit, ik zeg: focus.’
‘Hoe bedoelt u?’
‘Compacter. Ik denk in spanningsbogen. Bidden kan iedereen
thuis. In een vrij kwartiertje. Denk in brands.
Maak dat je target. Die preek kan ook eigentijdser. Hebben jullie Wi-Fi?'
Woestijngodsdiensten
Er zijn meer verhalen uit de Bijbel die minder spectaculair
zijn. De zee die splijt: eb. De wonderbare broodvermenigvuldiging of spijziging
van vijf broden en twee vissen: iedereen heeft altijd wel wat bij zich. Jezus
die over het water loopt: als je kunt drijven in de dode zee kun je er op
lopen. Kwestie van evenwicht. Een andere vriend, gereformeerd opgevoed,
relativeerde dat als volgt: ‘Het tegenovergestelde, door het land zwemmen, dat
is pas moeilijk.’
De Friese beller
De Friese beller vond dat oké, dat ik de Bijbel ging lezen.
Hij had het gedaan en was na zijn veertigste weer gaan geloven. Een aantal
dingen in zijn leven bevestigden voor hem het bestaan van God.
Ik zweeg en herinnerde me een uitspraak van een chef uit de
drukkerij. Tijdens nachtdiensten hadden we lange gesprekken. Over de Maya’s, de
Vrijmetselarij, Zen en in de drukkerij liep van alles rond, gereformeerde,
baptisten, jehova’s, dus dat waren boeiende gesprekken. Hij zei: ‘met al die
verhalen, al dat gedoe, ik bedoel, dat horen we al zo lang, zou het me tegenvallen
als er na de dood niks was.’
De man aan de telefoon was er van overtuigd dat ook ik weer
ging geloven. Dat geloof ik niet, maar ik bekende dat ik net zo min kan
bewijzen dat God niet bestaat, als dat ie wel bestaat. Zo sta ik er in. Ik
geloof niet, maar je kunt niet weten. Ik hou er rekening mee.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten