Een dag later een mail van de secretaris: Hoe haalde ik het
in mijn hoofd om slechts de helft van de tekening te plaatsen? De mail besloot
met: ‘Gasselternijveen telt zeker niet mee bij de Kanaalstreek?’
Gewend als ik ben aan het feit dat dorpen als
Gasselternijveenschemond, Drouwenermond, Eerste Exloërmond en Tweede Exloërmond
naar Stadskanaal kijken zoals de rest van Nederland naar Amsterdam en aan het
feit dat je bij een huis-aan-huisblad nergens van moet opkijken was mijn eerste
reactie: ‘Val lekker dood met je ijsbaan.’
Tenminste, dat dacht ik. Ik kon niks terugmailen, want elke
secretaris in elk dorp is een sleutelfiguur, ook naar de lokale middenstand en lokale
middenstand betekent advertenties, betekent inkomsten voor de krant. In de
woorden van een acquisiteur: ‘Ook jouw brood.’
Ik had een droom. Journalist worden. Dat is een droom
gebleven, want in plaats van in de voetsporen te treden van Nate Thayer, Woodward
en Bernstein, David Halberstam, Oriana Fallaci, Seymour Hersh en David Remnick werk
ik al zeventien jaar op de huis-aan-huisbladredactie.
Ik zit niet achter Brother number Two tot en met Five van de
Rode Khmer aan, schrijf geen biografie over Thomas Pynchon of het definitieve
verhaal over gas, dat me als Slochtenaar buitengewoon interesseert, ik vul mijn
dagen met het schrijven van wat in vaktermen ‘een positief stukje’ wordt genoemd.
In de wereld van de huis-aan-huisbladjournalistiek, mijn
wereld dus, hebben weinigen een journalistieke opleiding en dat is maar beter,
want al het aangeleerde kun je vergeten du moment dat je gaat schrijven voor het
plaatselijke sufferdje of het bokkeblad. In Slochteren heet het bokkeblad
trouwens echt ’t Bokkeblad. Een gerespecteerd medium, want er staan veel
positieve stukjes in.
Een huis-aan-huisblad draait op advertenties. Des te meer advertentiepagina’s des te meer redactiepagina’s en aangezien elke inwoner in elk verspreidingsgebied op de een of andere manier gerelateerd is aan de adverterende slager, bakker, transportbedrijf, kledingwinkel voor grote maten, snackbar of supermarkt, kun je beter niet hardop ‘val dood met je ijsbaan’ roepen.
Sterker, je kunt helemaal niks. Je bent niks. De huis-aan-huisbladredactie
is de sluitpost op de begroting, het met lange zwarte haren verstopte afvoerputje
van de journalistiek. Ik heb een manager gekend die één redacteur voor alle 20
Groningse en Drentse titels meer dan genoeg vond. Waarbij moet opgemerkt dat
een redacteur per krant gemiddeld acht tekstpagina’s per week vult, interviews
doet, zelf de foto’s maakt, de lay-out van die acht pagina’s verzorgt en de
website bijhoudt en van websites is bekend dat ze zeven dagen per week, 24 uur
per dag in de lucht zijn. Dat lukt alleen met Control C Control V.
In die zeventien jaar heb ik één opleiding gehad die je ‘op
inhoud’ zou kunnen noemen. Dat ging over Search Engine Driven Journalisme.
Oftewel: zet in elk stukje heel vaak: Vakantieparken in Denemarken. Daar wordt
veel op gegoogled. Dat was het. Er wordt niet geïnvesteerd in mensen, er is geen
visie, geen verdieping.
Daarom ook hebben we geen goed antwoord als de acquisiteur
vraagt: ‘De Beddenboer is net verbouwd. Kun jij daar een positief stukje over
maken?’
Die verbouwing betreft doorgaans het verschuiven van een
toonbank. Als je daar wat van zegt krijg je als antwoord: ‘t Is een goede
adverteerder.’
Een antwoord dat kant noch wal raakt, want we plaatsen net
zo veel zakennieuwtjes van adverteerders, als van niet-adverteerders. In het
laatste geval is het argument: ‘Ze gaan misschien adverteren.’
Maar een slimme ondernemer adverteert bij de goedkope
concurrent en krijgt redactionele aandacht bij ons.
David Bernstein zei: Nieuws is alles wat ongerijmd is.
Oftewel: als iedereen normaal doet komt er nooit meer een krant uit. De
redactie van een huis-aan-huisblad wordt echter doodgegooid met persberichten
van gewone mensen over gewone dingen.
‘Onze groep 4 is bezig met een project over de Middeleeuwen,
we dachten wel dat daar een mooi positief stukje van in de krant kon.’
‘Onze judoka’s zijn twee weken geleden zesde en zevende
geworden op een toernooi. Ze hebben erg hun best gedaan. Een vermelding waard
vonden wij.’
‘Sinds mijn pensioen doe ik aan speksteen bewerken. Ik exposeer
drie maanden in mijn garage. Hierbij een persbericht. Liever niks in de tekst
veranderen. Ik lees het volgende week wel.’
Alles, maar dan ook alles, komt binnen, al dan niet
doorgestuurd door de Dagblad-redactie. Om de haverklap word je gebeld door die
man met de beschermde steenmarter in de schoorsteen terwijl de gemeente niet
wil komen. Om er vanaf te zijn vroeg ik of hij een jachtgeweer had.
‘Wat ben jij voor journalist?’
Die vraag stel ik me vaak. Je wordt door niemand vol
aangezien. Door de lezer niet, door het bedrijf niet, door de Dagbladcollega
niet. Ook voorlichters van gemeentes, provincies, samenwerkingsverbonden en
belangenorganisaties weten dat het Control C Control V is en leveren kant en
klare, als persberichten vermomde ‘positieve stukjes’ aan.
Zoals die van 2 april 2013 van de provincie Drenthe. Ging
over 19,5 miljoen euro voor grote Drentse natuurprojecten. Daarin zei de door de
eigen voorlichting geïnterviewde gedeputeerde Rein Munniksma: “De insteek van
de staatssecretaris zorgt er voor dat de natuur weer in een positief daglicht
komt.”
Ik dacht: ‘Hoezo ‘weer in een positief daglicht?’ Wat heeft
de natuur in vredesnaam gedaan waardoor ze zo negatief in het daglicht is gekomen?’
Uiteraard wilde ik er achteraan bellen. Ik wil altijd
bellen. Daarvoor was echter geen tijd. Het volgende persbericht kwam binnen. Van
de ijsvereniging Gasselternijveen. De ijsbaan ging toch niet door. De gemeente
weigerde te betalen. Ik schreef er een positief stukje over.
(deze column las ik maandag 14 april 2014 voor in het Groninger Forum, bij de uitreiking van de Groninger Persprijs 2013)
Tijd voor een positieve opmerking: leuk stukje!
BeantwoordenVerwijderenAls iemand niet blij is met een stukje in een krant, betekent dat dus dat die krant goed wordt gelezen, anders zou diegene zich er niet druk om maken. Hou daar aan vast, toon lef en sta voor je product, richting acquisiteur, richting adverteerder en richting de onderburgemeesters in de dorpen. Dat product is onafhankelijke berichtgeving, nieuws. Positief en negatief. Daarmee dwing je respect af bij de lezers (die zijn ook niet achterlijk) en dus bij de klanten van de adverteerders. Als je alleen nog maar CTRL-V't, verlies je op termijn de lezers en is het vervolgens CTRL-X met de krant...
BeantwoordenVerwijderenJe bent nog iets vergeten, namelijk dat mensen het volstrekt normaal vinden om je op zondagavond om half tien te bellen om te vertellen dat ze al twee weken de krant niet hebben ontvangen en of je daar wat aan wilt doen omdat ze zo steeds de advertenties missen.
BeantwoordenVerwijderenAh, excuses, ik was op zoek naar een vakantiepark in Denemarken.
BeantwoordenVerwijderenIn De Kanaalstreek las ik altijd als eerste de column van Herman, maar die staat er nooit meer in. Jammer man!
BeantwoordenVerwijderen