woensdag 21 oktober 2015

Lief weekboek, er was niet aan te ontkomen op social media en zelfs het NOS Journaal besteedde er aandacht aan: vandaag is de dag waarop Marty McFly uit de filmcyclus Back to the Future (deel II) aankomt in de toekomst. Hij vertrekt in een als tijdmachine omgebouwde DeLorean vanaf het jaar 1985, dus, ook al is het slechts een film, is het inderdaad verleidelijk om te vergelijken of dat wat men dertig jaar geleden dacht over de toekomst ook is uitgekomen. Zo zijn wij, mensen.

Wat ik me ervan herinner is dat de wereld van vandaag eerder op die van 1985 lijkt dan op die van 2015.

Met dit verschil dat er iets als internet bestaat en daar hadden de makers geen rekening mee gehouden. Ik kan me zo geen internetdingetje herinneren. Wel de hoverboard, vliegende auto’s en schoenen die zelf dicht gaan en een jas waarvan de mouwen zich aanpassen aan de lengte van je armen.

Waarom hebben we dat nog niet trouwens?

Behalve dat ik het een grappig gegeven vind, heb ik verder geen mening over al die aandacht voor Back to the Future. Soms heb je dat, dat je ergens geen mening over hebt.

Eerlijk gezegd gaat het verder dan soms. Ik heb vaker niet dan wel een mening.

Ik noem bijvoorbeeld de vluchtelingenstroom, IS, islam, Poetin, Heel Holland Bakt, Zuid-Ossetië, duurzaamheid, het Nederlands Elftal, Rutte, Joe Biden, het uitbaggeren van het Slochterdiep, het weer, Foppe de Haan, China, de EU, Noord-Korea, acties in de metaal, de Nacht van de Nacht, Pep Guardiola en de transities in de zorg.

Het zijn onderwerpen waar ik weinig tot niks van af weet en dan is het lastig mening vormen. Vind ik, maar dat is puur persoonlijk.

Wat ik wel apart vind is dat op de dag waarop Marty McFly vanuit 1985 arriveert, een van de drie delen van Back to the Future, liefst deel II natuurlijk, niet op de televisie is. Daar heb ik wel een mening over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten