woensdag 28 januari 2015

Voorbij de Watertoren (45) - Altijd FC Groningen

Als ik op school aankom, het is kwart over acht, zit Hans Nijland er al. Zo zijn Groningers. Altijd op tijd. Dat is de afspraak. Hij zit aan de koffie en is in gesprek. Met de juffen. Er zijn alleen maar juffen. Ik ben de eerste man die de koffiekamer binnenstapt. We schudden de hand.

‘Hoe is ‘t?’

‘Goed en met jou?’

‘Goed.’

De kans is groot dat hij me herkent. Immers, ik werk aan een boek over Milko Djurovski, de enige Vedette met hoofdletter V die de groen/witten ooit hebben gehad en daarvoor hebben we elkaar een paar keer ontmoet. Aan de andere kant: Nijland ontmoet per dag natuurlijk honderden mannen die hem allemaal begroeten alsof hij hun eigen broer is.

In een voetbalgekke provincie is de status van directeur van FC Groningen die van onderkoning. Hij neemt beslissingen die we ’s maandags bij de koffiemachine vervloeken of toejuichen.

‘Mooi op tijd’, zeg ik.

Maar dat vindt hij normaal. Afspraak is afspraak. Zover woont ie ook niet van Slochteren. Ik vertel hem dat Kees van Twist, toen directeur van het Groninger Museum, op een voorleesochtend in de Openbare Bibliotheek in stad fashionably late kwam en kinderen van vier jaar drie kwartier liet wachten.

‘Kun je niet maken’, zegt Hans.

‘Nee’, beaam ik, ‘maar ja, zeg d’r eens wat van. Zo was Kees.’

Ik vraag hem hoe het met Henk is, de masseur. Die onderging een bypass-operatie. Gaat het goed mee, aldus Hans. Al bekent hij dat het hem aan het denken zet. Ook hij is van het bourgondisch leven. Biertje, hapje en ja, je hebt het net even te druk. Al sport hij best veel, dat zegt dus niks.

Hans Nijland gaat voorlezen op obs De Kinderboom. Ik moet helpen broodjes smeren. Bij het voorlezen hoort een gezamenlijk ontbijt. Reyer, mijn jongste zoon, wil tot mijn verbazing jam.

‘Wat zullen we nu beleven? Dat eet je thuis nooit.’

‘Omdat jullie dat niet kopen.’

‘Omdat je nooit hebt gezegd dat je het lust.’

Reyer heeft zijn FC Groningen-shirt aan. Als Nijland binnenkomt begint hij te stralen. Hij hoopt dat de directeur hem meteen een contract aanbiedt. Dat hoop ik trouwens ook. Ook Arjan heeft een FC Groningen-shirt aan en bijna alle jongetjes in zijn klas zitten op voetbal. Ze zijn idolaat van de club. Meisjes doen aan ballet, willen op paardrijles, liefst beide en jongetjes weten dat ze op een dag bij FC Groningen voetballen. Het is altijd FC Groningen. Ook al heb ik dat nooit gestimuleerd. Leren is ook belangrijk. En ik ben eigenlijk voor SC Veendam. Was. Remco maakt van alle jongetjes de meeste indruk. Hij weet alles.

,,Volgens mij weet jij zelfs met wie ik getrouwd ben’’, grijnst Hans.

,,Grietje’’, zegt mijn zoon, alleen niet hardop.

Nijland leest bij groep 5 tot en met 8 voor uit Meester Jaap. Goede keuze. Een meester die alle kinderen wel willen hebben. Daarna komen de vragen. Wie gaat u kopen? Niemand. Of Michael de Leeuw moet vertrekken. Wie is de beste voetballer? Op dit moment maakt Tibbling indruk. De mooiste wedstrijd? Tegen Fiorentina. Europacup. Uitgeschakeld met penalty’s, maar oh, wat spannend. Of Arjen Robben terugkomt? Misschien als jeugdtrainer. Het gaat achter mekaar door en als Hans het antwoord niet weet, Remco wel.

We horen dat ie zeven dagen in de week werkt, net als eigenlijk iedereen bij FC Groningen, dat ie de nacht na de wedstrijd niet slaapt, net als iedereen bij FC Groningen en als ik vraag waarom ze dan niet met zijn allen vrij nemen op maandag, kan dat ook weer niet.

Of hij zelf bij de FC heeft gevoetbald? Nee, dat niet. Wel bij HSC: ,,Mijn zoon Stef wel. Zit nu bij PEC. Zwolle. Ik hoop dat ie nog een keer bij ons komt.’’

Iedereen wil een handtekening. De onderkoning komt maar een keer langs. Nijland vindt alles best. Toegankelijke man, archetype Groninger, zichzelf gebleven en al is-ie in zijn hoofd alweer bezig met het volgende punt op de agenda, hij neemt de tijd. Met zijn allen op de foto? Waar moet ik staan? Nog een handtekening? Kom maar hier mienjong.

Dan is het echt afgelopen. Ook bij de volgende afspraak moet je op tijd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten